Leads genereren is het gevolg van een goede conversie. Door minder te vertrouwen op gevoel en meer op feiten, behoud je alle controle.

Voortdurend meten, analyseren en aanpassen stelt jou in staat om beter aan te sluiten bij de behoeften van jouw doelgroep. Dit zal uiteindelijk leiden tot een betere ROI. Leer hoe je je marketing meet, analyseert en rapporteert om conversies te verhogen voor jouw KMO.

Table of contents

Wat is conversie?

De term ‘conversie’ zal je waarschijnlijk bekend in de oren klinken. Nochtans is de betekenis van conversie niet altijd voor iedereen duidelijk. Wat betekent het nu precies en waarom zou het je moeten interesseren?

Het woord conversie betekent ‘omzetten’. Conversie verwijst bijvoorbeeld naar het moment waarop een bezoeker van je website een specifieke actie onderneemt, waaronder:

  • contactopname
  • inschrijven op jouw nieuwsbrief
  • downloaden van een whitepaper

Voor de meeste bedrijven is de ultieme conversie het verkoop van een product of dienst. Voor anderen wordt het verzamelen van contactgegevens van potentiële klanten gezien als een conversie.

Doelen voor conversie definiëren

Zonder duidelijke doelen, vaar je blind. Het definiëren van wat een conversie voor jou betekent, is een eerste en belangrijke stap. 

Een vereiste is wel dat je exact weet wie je doelgroep is en hoe ze zich gedragen. Vervolgens zorg je dat jouw sales funnel afgestemd is op hun gedrag. 

Een sales funnel bevat alle stappen die kunnen leiden tot de aankoop van jouw product of service en geeft je inzicht in:

  • Het aantal leads in iedere stap van de funnel
  • Het aantal conversies bij elke stap

Dit inzicht stelt je in staat om snel te handelen. Je komt te weten:

  • Of en wanneer je je doelen bereikt
  • Welke stappen in het proces extra focus nodig hebben.

Uiteindelijk gaat het om wat de actie is die jij wilt dat mensen nemen bij elke stap. Zodra je dit weet, kan je gaan optimaliseren.

Hier is een voorbeeld hoe het niet moet:

Een bedrijf dat gespecialiseerd is in de verkoop van duurzame tuinproducten besloot zich te richten op het genereren van leads door middel van nieuwsbrief inschrijvingen. Ze ging ervan uit dat dit resulteerde in meer verkoop.

Na enkele maanden waren er 3x meer inschrijvingen, maar de verkoopcijfers stagneerden. Hoewel de toename van leads via nieuwsbriefinschrijvingen inderdaad een vorm van conversie was, werd het doel niet behaald.

Doelen voor conversie definiëren

Meten van conversie

Meten is weten. Hoe meer je meet, hoe meer je weet. Het maken van nieuwsbrieven, social media posts, advertenties, blogs, enzovoort is één ding. Resultaten meten en bijgevolg bijsturen is het volgende. 

 

In alle eerlijkheid zijn al je investeringen in marketing en communicatie waardeloos als je niet bijstuurt op basis van het (het gebrek aan) resultaat. Een stevige uitspraak waar ik mezelf niet echt populair maak. Maar ik vond dat je het moest horen. 

We moeten een opsplitsing maken tussen een meting en een conversie. Het aantal weergaven op een Linkedin Post of Instagram Reel (video) is geen conversie. 

 

Wanneer een potentiële lead na het zien van jouw Linkedin Post beslist om contact op te nemen, dan wel. Net als de lead die beslist na het zien van jouw video op Instagram om naar jouw website te surfen en zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief. 

Uit bovenstaande voorbeeld kan je al direct aanvoelen dat de lead uit de LinkedIn Post warmer is dan de lead via Instagram. Dat heeft niets te maken met het platform. Wel met de intentie van de lead. Een contactopname versus een nieuwsbrief inschrijving. Je snapt me wel.

Het belang van CRO

CRO staat voor Conversion Rate Optimization. Het doel van CRO marketing is het verhogen van de conversie. Op basis van de metingen zoals eerder besproken, wordt jouw website, nieuwsbrief, content of landingspagina aangepast.

CRO marketing zorgt ervoor dat potentiële leads converteren naar leads uit bestaand verkeer. CRO marketing zal niet direct zorgen voor meer potentiële leads. Het verschil zit in de fase waarin de potentiële lead wordt bewerkt. 

Stel dat je 1.000 bezoekers per maand hebt op de website. Daarvan converteren momenteel 5 leads. CRO marketing zal ervoor zorgen dat er geen 5 leads converteren maar bijvoorbeeld 10. Wat CRO niet zal doen, is het aantal bezoekers per maand verhogen. 

In de kern haal je meer rendement uit je huidige marketinginspanningen, zoals:

  • meer leads uit je websitebezoekers
  • meer aankopen uit je bestaande advertenties
  • meer offerte aanvragen met je huidige calculator
  • meer afspraken uit je huidige nieuwsbrieven

Waar het vaak fout loopt, is dat bedrijven of marketeers zorgen voor meer bezoekers op je website of webshop. Dat klinkt niet verkeerd. Toch is dat jammer van de eerdere inspanningen en investeringen. 

Een bedrijf zonder een deftige optimalisatie van de conversies (CRO) is hetzelfde als een volle winkel zonder kassa. Mensen willen kopen, maar ze kunnen niet met je afrekenen.

Hoe zorg je voor meer conversie?

Je vraagt je waarschijnlijk af hoe je kan zorgen voor meer conversie. Lang verhaal kort kan je dat op 3 manieren realiseren:

  • Neem de twijfels weg: Bezoekers zijn nog niet overtuigd genoeg om actie te ondernemen. Er zijn nog te veel twijfels en deze dien je eerst weg te nemen door bijvoorbeeld de meest gestelde vragen al te beantwoorden.
  • Creëer urgentie: Mensen gaan pas over tot actie als ze het belangrijk genoeg vinden. Er moet een noodzaak zijn om nu tot actie over te gaan.
  • Verduidelijk de meerwaarde: De meerwaarde voor je doelgroep uiteraard. Hiervoor dien je eerst te weten wie je doelgroep is en wat hun behoeften zijn.

KPI en CRO

KPI’s (Key Performance Indicators) zijn meetbare waarden die aangeven waar je staat ten opzichte van jouw doelen. Dit kan een waarde of een percentage zijn. CRO marketing zorgt direct voor een verbetering van jouw KPI’s. Je zorgt er namelijk voor dat het potentieel van bijvoorbeeld jouw website maximaal benut wordt.

Stel dat je een KPI hebt van 5.000 euro omzet per werkdag. Momenteel heb je een dagomzet van 4.500 euro. Je hebt meer leads nodig maar het advertentiebudget kan niet verhoogd worden. De enige mogelijkheid bestaat dan om met de huidige inspanningen meer resultaat te boeken.

Uiteindelijk komt het steeds op hetzelfde neer. Je wilt maximaal resultaat behalen met een zo hoog mogelijke omzet en een zo laag mogelijke investering. 

Hulp nodig met het begrijpen en opzetten van KPI’s voor jouw onderneming?

Lees hier meer over in onze blog! Of neem contact met ons op.

Meten van offline conversie

Bij offline marketing liggen de uitdagingen van het meten van aandacht anders dan bij online marketing. Inzichten dien je via andere manieren te bekomen. 

Offline marketing, zoals printadvertenties, billboards, flyers en evenementen, biedt geen directe analysemogelijkheden zoals online campagnes dat doen. 

Het gebruik van QR-codes is een goed voorbeeld om offline campagnes te meten. Denk maar aan een QR-code op een flyer of visitekaartje. 

Een QR-code in een nieuwsbrief is dan weer geen goed idee omdat ongeveer de helft van de mensen nieuwsbrieven lezen op de smartphone. Hoe ga je de QR-code scannen en de nieuwsbrief lezen tegelijkertijd? 

QR-codes kunnen gemakkelijk worden geïntegreerd. Wanneer potentiële leads de code scannen met hun smartphone, worden ze direct doorgestuurd naar een landingspagina of online formulier. 

Inzichten die je als bedrijf kunt verkrijgen via een QR-code bij offline marketing:

  • Bereik en engagement: Het aantal scans geeft aan hoeveel mensen daadwerkelijk geïnteresseerd waren om meer te weten te komen over jouw product of dienst.
  • Conversieratio: Via de landingspagina die speciaal gemaakt is voor de QR-code, kan je de directe impact van een offline campagne op de verkoop evalueren.
  • Geografische informatie: Door te analyseren vanuit welke locaties de QR-codes worden gescand, kan je inzicht krijgen in geografische interessegebieden en toekomstige marketinginspanningen daarop afstemmen.
QR-code MENTALL MARKETING

Conclusie

Het genereren van leads is het resultaat van een goede conversie. Door je minder op gevoel te baseren en meer op concrete gegevens, krijg je de volledige controle in handen.

Voortdurende evaluatie, analyse en bijsturing zorgen ervoor dat je jouw aanpak naadloos kunt afstemmen op de behoeften van je doelgroep.  Uiteindelijk leidt dit tot een hogere return on investment (ROI). 

Meer weten over hoe je dit het beste aanpakt? Plan een kosteloze kennismaking.

FAQ

In marketing is een conversie een actie die wordt ondernomen door bezoekers, abonnees of klanten als reactie op jouw oproep tot actie. Bedrijven rekenen veel verschillende acties tot conversies, maar de term omvat waarschijnlijk alles wat mensen een stap dichter bij de klant brengt. Denk maar aan leads genereren, een aankoop voltooien, of inschrijven op de nieuwsbrief.

Een conversie funnel, ook wel marketing funnel of sales funnel genoemd, is een model dat de verschillende stadia illustreert die een potentiële klant doorloopt. Dit vanaf het eerste bewustzijn van een product of dienst tot aan het uiteindelijke aankoopbesluit. Het helpt marketeers te begrijpen en te visualiseren hoe klanten zich verplaatsen door de verschillende fasen van bewustwording, overweging, en besluitvorming, en welke acties ze ondernemen die uiteindelijk leiden tot een conversie​​.

Alles op de pagina – van de kop tot de afbeeldingen, de tekst, en de call-to-action (CTA) knop – werkt samen om de bezoeker te overtuigen tot het ondernemen van deze actie. Door het minimaliseren van afleidingen en het benadrukken van de voordelen van de actie, vergroot een goed ontworpen landingspagina de kans op conversie aanzienlijk. Dus laat die footer en zijbalk menu achterwege.

Het genereren van leads draagt direct bij aan het vergroten van het klantenbestand en het verhogen van de verkoop. Leads zijn potentiële klanten geïnteresseerd in je aanbod. Door actief leads te verzamelen en te cultiveren, open je de deur naar nieuwe verkoopkansen en bouw je voort op de groei van je bedrijf. Het proces van leads genereren stelt je in staat om van deze leads, gekwalificeerde leads te maken.

Dashboarding stelt bedrijven in staat om in real-time belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) te monitoren, waaronder conversieratio’s. Door gebruik te maken van dashboarding, kunnen marketeers snel inzicht krijgen in welke strategieën werken en welke bijgestuurd moeten worden voor een betere performance. Meer hierover in onze blog over dashboarding. 

tags_

deel deze pagina_

mis onze
updates niet!_
Vul het onderstaand formulier in en ontvang elke maand de nieuwste blogs van MENTALL in je inbox ✉️


    Loading