Langdurig succes begint bij een sterke basis

June 21, 2024
Michele Pauls

Tegenwoordig zijn bedrijven snel verleid door de nieuwste marketingtrends en digitale mogelijkheden. Echter, zonder een stevige basis kan zelfs de meest geoptimaliseerde marketingcampagne falen. Ondernemingen moet zich terug bezighouden met de basis en zorgen dat ze hier beschikken over een sterk merkfundering

Wat is een goede basis?

Een goede basis voor je branding- & marketingstrategie bestaat uit devolgende elementen:

1.   Een duidelijke en herkenbare merkidentiteit

Je merkidentiteit is de kern van je bedrijf. Het moet authentiek zijn en resoneren met je doelgroep. Dit omvat een herkenbaar logo, een consistente huisstijl en een duidelijke boodschap. Een sterk merkidentiteit zorgt ervoor dat mensen zich gaan identificeren en verbinden met jouw merk.

 In de kern gaat je merkidentiteit over het communiceren van de waarden, missie en visie van je bedrijf. Het vertelt je klanten wie je bent, waar je voor staat en wat ze van je kunnen verwachten.

 Het is zeer belangrijk dat je consistent blijft binnen je merkidentiteit. Dit omvat alles van je digitale touchpoints zoals bijvoorbeeld jouw website en sociale media maar ook al jouw fysieke touchpoints zoals verpakkingen,visitekaarten, folders,… Zonder consistentie kunnen klanten verward raken over wie je bent en waarvoor je staat.

 Vooraleer je geld gaat spenderen aan advertentie-campagnes, moet je eerst een merkidentieit hebben die de aandacht trekt en deze vooral ook houdt!

 

Meer informatie hierover vind je in deze blog  

2.   Een professionele en functionele website

Je website is vaak het eerste contactpunt tussen je bedrijf en potentiële klanten. Zorg ervoor dat deze professioneel, gebruiksvriendelijk en functioneel is. Het kan verleidelijk zijn om direct een nieuwe website te bouwen, maar vaak is het verbeteren en optimaliseren van je bestaande site een efficiëntere eerste stap. Niet elk bedrijf heeft direct een gloednieuwe website nodig. Soms kan je, door een nieuwe landingspagina toe te voegen, al een serieuze stapdichter staan bij de gewenste resultaten.

 Een (geoptimaliseerde) website is het uithangbord van jouw bedrijf. Deze maakt aan bezoekers onmiddellijk duidelijk wie je bent en waar voor je staat.

 

Behaalt jouw website niet de verwachte resultaten? Hier vind je enkele website tips voor meer bezoekers en conversie.

 

3.   Een strategisch marketingplan.

Een goed marketingplan moet gericht zijn op de toekomst en specifiek afgestemd zijn op je doelgroep. Dit betekent dat je strategisch moet nadenken over de lange termijn en tactieken in de juiste volgorde moet uitvoeren. Een duidelijk marketingplan beschrijft hoe je gaat inspelen op de markt om zo je verkoop te stimuleren. Een strategisch marketingplan zal altijd vertrekken vanuit je merkidentiteit. Zorg er daarom altijd voor dat deze al 100% jouw merk vertegenwoordigt.

Bouw aan een authentieke contentstrategie.

Het heeft geen zin om potentiële klanten te willen aantrekken, als je geen content hebt om hun te overtuigen. Een goed geplande contentstrategie is het sociaal bewijs wat jouw bedrijf kan bieden.

Richt je op kwaliteit in plaats van kwantiteit en stel een realistische planning op voor het plaatsen van berichten. Begin met het benadrukken van welke voordelen jij kan bieden en verdeel deze content vervolgens in kleinere stukken.

Content omvat alle informatie die online gedeeld wordt om mensen te informeren, entertainen, inspireren of overtuigen. Van teksten op LinkedIn tot nieuwsbrieven bij jouw bestaande klanten. Goede content creatie houdt je merk relevant en zichtbaar voor je doelgroep.

Persoonlijke communicatie is de sleutel

Consumenten worden tegenwoordig overspoeld met informatie. Met persoonlijke communicatie kan je het verschil maken.

Door je marketingboodschappen en aanbiedingen aan te passen aan de individuele behoeften en voorkeuren van je klanten, kun je hun betrokkenheid en loyaliteit vergroten.

Gebruik data-analyse en klantprofielen om gerichte en relevante content te creëren die resoneert met je doelgroep. Dit verbetert niet alleen de klantervaring, maar verhoogt ook de kans op conversie.

Zet medewerkers in als ambassadeurs via employer branding.

Employer branding omvat alles van hoe je bedrijf wordt waargenomen als werkplek tot de waarden die het uitdraagt en hoe deze naar de buitenwereld worden gecommuniceerd.

Employer branding versterkt het gevoel dat je medewerkers hebben bij het bedrijf, ze voelen zich geapprecieerd en ontpoppen zich tot echte merkambassadeurs. Voor het werven van nieuwe talenten is het ook een voordeel wanneer ze zien hoe het bedrijf zich inzet voor hun medewerkers.

Onze klant CTESO bvba uit Oudsbergen

Versterk je online aanwezigheid via SEO

Een sterke online aanwezigheid is de terugvalbasis van elk gezond bedrijf. Search Engine Optimization(SEO), speelt een onderbouwende rol in het bereiken van dit doel.

Het zorgt ervoor dat jouw bedrijf zichtbaar is voor potentiële klanten op het moment dat ze zoeken naar de producten of diensten die je aanbiedt.

Door merkstrategie en-identiteit te integreren in SEO, verbetert jouw zichtbaarheid. Je gebruikt merkgerichte zoekwoorden en content. Dit trekt klanten aan die aansluiten bijjouw merk.

Een coherente merkstrategie in SEO genereert kwalitatieve leads. Dit bouwt een sterk merk open bevordert bedrijfsgroei.

Communiceer, communiceer en communiceer.

Voordat je succes kunt behalen met je content, moet je eerst een publiek opbouwen. Engageer actief met je doelgroep door hen te volgen, te lezen wat zij posten, en hierop te reageren. Zowel intern als extern, is het belangrijk om te blijven communiceren.

Een SEA/SMA-campagne vol toeters en blazers is niet altijd de enige manier om top of mind te blijven. Mensen appreciëren authentieke en vooral gemeende content. Vertel het verhaal van je bedrijf, van je werknemers, van je successen om zo je potentiële klanten te bereiken.

MENTALL insights

“Sommige bedrijven willen met hun marketing vaak meteen beginnen schieten & dus alles uit de kast halen. Vaak met zaken die op dát eigenste moment nog niet relevant zijn omdat de basis van die bedrijven niet goed (genoeg) is.

Bij MENTALL kijken we altijd naar wat écht relevant is & zichzelf het snelst zal terugbetalen in functie van het beschikbare budget van onze klanten. De successen die zij boeken dankzij onze inspanningen zijn onze grootste motivator.”

Conclusie​

Langdurig succes begint met een sterke basis. Zorg ervoor dat je een duidelijke merkidentiteit hebt, een professionele en functionele website, en een toekomstgericht marketingplan. Richt je contentstrategie op kwaliteit en engageer actief met je doelgroep.

Met een sterke basis levert elke euro die je later aan advertenties uitgeeft, dubbel zoveel op.

FAQ